درمان ناباروری

ناباروری، به معنای عدم باردار شدن خانمی بعد از یک سال تلاش برای بچه دار شدن می باشد. این بازه زمانی برای خانم های بالای سی و پنج سال، شش ماه در نظر گرفته می شود. جالب است بدانید، اگر خانمی باردار بشود، اما نتواند جنین را نگه دارد نیز نابارور خواهد بود.

بارداری، نتیجه طی شدن یک سری مراحل است که در زیر به بررسی آن می پردازیم.

• ابتدا تخمک باید از تخمدان ها آزاد شود. این مرحله تخمک گذاری نام دارد.
  • در مرحله بعد، تخمک از طریق لوله های فالوپ به سمت رحم حرکت می کند.
  • سپس، تخمک باید به اسپرم بپیوندد.
  • در پایان، تخمک بارور شده در داخل رحم قرار خواهد گرفت.

در صورت مختل شدن این روند، ناباروری اتفاق می افتد.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که ناباروری تنها از سوی زن نیست. مردها هم می توانند مشکلات باروری داشته باشند. در برخی موارد نیز ناباروری هم از طرف مرد است و هم از طرف زن.

علت ناباروری در آقایان

• اختلالی به نام واریکوسل. واریکوسل زمانی اتفاق می افتد که رگ های موجود در بیضه (ها) بزرگ و متورم می شوند، که بر روی اندازه و شکل اسپرم تاثیر می گذارد.
  • عواملی که باعث توقف و یا کاهش تولید اسپرم می شوند.
  • حرکت اسپرم. این مورد عمدتا به دلیل وارد آمدن آسیب و ضربه به سیستم تناسلی می باشد.

شرایط جسمانی و سبک زندگی بر روی اسپرم تاثیر می گذارد. عواملی که احتمال بروز ناباروری در آقایان را افزایش می دهند، عبارتند از:

• مصرف بیش از حد مشروبات الکلی
  • مصرف برخی داروها
  • تماس با سم های محیطی
  • مشکلات سلامتی مانند بیماری های کلیوی و یا مشکلات هورمونی
  • درمان سرطان مانند رادیوتراپی و یا شیمی درمانی

علت ناباروری در خانم ها

در بیشتر موارد، مختل شدن روند تخمک گذاری عامل ناباروری در خانم ها می باشد. در صورتی که تخمک گذاری انجام نشود، تخمکی جهت رسیدن به اسپرم آزاد نخواهد شد. از جمله علائم عدم تخمک گذاری می توان به قطع سیکل قاعدگی و یا بر هم خوردن نظم سیکل اشاره کرد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک، از جمله دلایل بروز مشکلات تخمک گذاری است. در این سندرم، با بر هم خوردن تعادل هورمون ها، نظم سیکل قاعدگی و تخمک گذاری نیز برهم خواهد خورد. به همین خاطر، سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین دلایل ناباروری در خانم ها می باشد.

برخی دیگر دلایل عبارتند از:

• مسدود شدن لوله های فالوپ به دلیل بیماری التهابی لگن، اندومتریوز و یا جراحی به دنبال سقط جنین
  • مشکلات فیزیکی
  • فیبروم رحمی. فیبروم ها توده های غیر سرطانی و خوش خیمی هستند که در دیواره رحم تشکیل می شوند.

عواملی که احتمال بروز ناباروری در زنان را افزایش می دهند، عبارتند از:

• بالا رفتن سن
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • استرس و اضطراب
  • رژیم غذایی ناسالم
  • چاقی و لاغری مفرط
  • ابتلا به بیماری های مقاربتی
  • ابتلا به مشکلاتی که با تغییرات هورمونی همراه هستند، از جمله: سندرم تخمدان پلی کیستیک

چگونه بالا رفتن سن بر توانایی خانمی در باروری تاثیر می گذارد؟

بسیاری از خانم ها تا بیست و یا سی سالگی برای داشتن فرزند صبر می کنند. اما موضوع این است که هر چه سن بالا می رود، احتمال بروز مشکلات بارداری و ناباروری بیشتر می شود.

با بالا رفتن سن:

• تخمک کمتری از تخمدان ها آزاد می شود
  • تخمک ها از سلامت کمتری برخوردار خواهند بود
  • احتمال ابتلا به مشکلات سلامتی بیشتر می شود

به همین خاطر، احتمال بروز ناباروری نیز بیشتر خواهد شد.

دکتر شبنم سالمی جراح زیبایی زنان با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین متخصص زنان و زایمان در اهواز می توانید با شماره ۳۳۳۸۳۸۴۴۰۶۱ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر شبنم سالمی مراجعه کنید .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

توصیه می شود خانم های بالای ۳۵ سال، بعد از شش ماه رابطه جنسی محافظت نشده و عدم باروری، جهت درمان به پزشک مراجعه کنند. بعد از سی سالگی، هر سال از شانس باروری کاسته می شود. خانم ها باید در صورت مواجه با مشکلات زیر، حتما با پزشک مشورت داشته باشند:

• نامنظم بودن سیکل قاعدگی و یا توقف آن
  • پریودهای همراه با درد
  • اندومتریوز
  • بیماری التهابی لگن
  • سقط جنین

نکته بسیار مهم این است که خانم ها باید قبل از تصمیم به بارداری، حتما با پزشک مشورت داشته باشند.

تشخیص ناباروری

جهت تشخیص ناباروری، پزشک به بررسی علائم و سابقه پزشکی در زوجین می پردازد. آزمایش خون و تست اولتراسوند، به بررسی روند تخمک گذاری کمک می کند.

لاپاراسکوپی از جمله تست هایی است که به تشخیص ناباروری کمک می کند. جهت انجام این تست، ابزار ظریفی به نام لاپاراسکوپ، از طریق ایجاد برش بسیار کوچک بر روی قسمت انتهایی شکم، وارد می شود و این امکان را فراهم می کند که پزشک به بررسی تخمدان ها، لوله های فالوپ و رحم بپردازد.

درمان ناباروری

مصرف دارو و یا جراحی، از جمله روش هایی هستند که برای درمان ناباروری از سوی پزشک تجویز می شوند. نوع درمان با توجه به موارد زیر در نظر گرفته می شود:

• نتایج تست های تشخیصی
  • مدت زمان عدم باروری
  • سن هر دو زوجین
  • شرایط جسمانی هر دو زوجین
  • ارجحیت زوجین

درمان ناباروری در آقایان

• با توجه به مشکلات جنسی. در چنین شرایطی، گفتار درمانی و یا مصرف دارو تجویز می شود.
  • پایین بودن تعداد اسپرم. گاهی جراحی، به درمان این مورد کمک می کند. در برخی موارد، اسپرم مستقیما از مجاری تناسلی مرد برداشته می شود. مصرف آنتی بیوتیک نیز می تواند به رفع عفونت کمک کند.
  • حرکت اسپرم. در چنین شرایطی، به دلیل وجود انسداد در سیستم مردانه، اسپرمی در مایع منی وجود نخواهد داشت که جراحی، راه درمان می باشد.

درمان ناباروری در خانم ها

مصرف دارو به درمان ناباروری در خانم ها کمک می کند. اما امروزه دو روش درمانی IVF و IUI، با درصد موفقیت بالایی همراه هستند.

درمان IUI (لقاح داخل رحمی)

در این روش که لقاح مصنوعی نام دارد، اسپرم به داخل رحم زن تزریق می شود. در برخی موارد، نیاز است خانم قبل از انجام درمان و به منظور تحریک تخمک گذاری، دارو مصرف کند. از این شیوه در درمان موارد زیر استفاده می شود:

• زمانی که علت ناباروری در مرد باشد
  • بروز مشکلاتی در مخاط دهانه رحم
  • نامشخص بودن علت ناباروری

درمان IVF (لقاح خارج رحمی)

در این روش، اسپرم و تخمک بارور خارج از رحم و در محیط آزمایشگاه، لقاح داده می شوند و جنین داخل رحم کاشته خواهد شد.

امروزه با تتشخیص علت دقیق بروز ناباروری و درمان صحیح، بسیاری از مشکلات ناباروری قابل درمان می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح زیبایی زنان در اهواز مراجعه نمایید .

Source: https://www.womenshealth.gov/a-z-topics/infertility