لاپاراسکوپی در اهواز

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی شیوه جراحی است که در تشخیص اختلالات و بیماری های نواحی مانند لگن، رحم و مثانه کاربرد دارد. پزشک با استفاده از ابزاری ظریفی به نام لاپاراسکوپ و دوربین متصل به آن، به بررسی آسیب و بیماری های موجود در ارگان های گفته شده می پردازد.

امکان انجام همزمان لاپاراسکوپی و سایر روش های جراحی وجود دارد و لاپاراسکوپ از طریق برش ایجاد شده برای جراحی، وارد می شود.

با پایان جراحی، کربن منوکسید از شکم خارج می شود، لاپاراسکوپ بیرون آورده می شود،برش ها بخیه زده خواهند شد و پانسمانی بر روی بخیه ها قرار می گیرد. ممکن است بیمار به دلیل اثرات ماده بیهوشی، کمی احساس گیجی و خستگی داشته باشد که به سرعت برطرف خواهد شد.

بسیاری از بیماران همان روز از بیمارستان مرخص می شوند. در برخی موارد مانند هیسترکتومی (درآوردن رحم) به روش لاپاراسکوپی، نیاز به بستری بودن در بیمارستان می باشد.

لاپاراسکوپی در اهواز

هدف از انجام لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی بنا به دلایل متعددی انجام می شود، از جمله تشخیص و یا درمان برخی اختلالات و شرایط. برخی دلایل شایع انجام لاپاراسکوپی عبارت است از:

• تشخیص و درمان اندومتریوز، دردهای مزمن لگنی، بیماری التهابی لگن و بررسی علت ناباروری
  • در آوردن فیبروم ها، رحم و کیست های تخمدان
  • درمان برخی اختلالات از قبیل بی اختیاری ادرار، افتادگی ارگان های لگنی و برخی انواع سرطان ها
  • ارزیابی برخی سرطان ها به خصوص سرطان رحم، دهانه رحم و تخمدان
  • بررسی علت سقط جنین

برخی انواع لاپاراسکوپی درمانی عبارتند از:

• هیسترکتومی و در آوردن رحم
  • درآوردن تخمدان ها
  • برداشت فیبروم

مزایای لاپاراسکوپی

همانند سایر روش های جراحی، لاپاراسکوپی نیز مزایا و عوارضی را به همراه دارد. از جمله مزایای لاپاراسکوپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد کمتر نسبت به روش های جراحی باز
  • دوره نقاهت بسیار کوتاه
  • برش های کوچک تر
  • پایین بودن احتمال بروز عفونت

اما بهتر است با برخی عوارض این روش نیز آشنا شوید. احتمال بروز خونریزی، عفونت، آسیب ارگان های داخلی مانند رگ های خونی، حساسیت به ماده بیهوشی و یا لخته شدن خون بعد از لاپاراسکوپی نیز وجود دارد.

آمادگی و اقدامات قبل از لاپاراسکوپی

آمادگی قبل از لاپاراسکوپی به نوع جراحی بستگی دارد. پیش از انجام  ین جراحی، مصرف هر گونه دارو و مکمل باید به پزشک گزارش داده شود. چرا که گاهی نیاز به قطع دارو و جایگزین کردن داروی جدید، طبق دستور پزشک می باشد. داروهایی از قبیل:

• داروهای رقیق کننده خون
  • داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی مانند آسپیرین و ژلوفن
  • سایر داروهایی که بر روی روند انعقاد خون تاثیر می گذارند
  • مکمل های گیاهی
  • ویتامین K
دکتر شبنم سالمی فوق تخصص نازایی با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین متخصص زنان و زایمان در اهواز می توانید با شماره ۳۳۳۸۳۸۴۴۰۶۱ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر شبنم سالمی مراجعه کنید .

خانم های باردار حتما باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند.

پیش از انجام لاپاراسکوپی، انجام تست هایی مانند آزمایش خون، الکتروکاردیوگرام و اشعه ایکس از قفسه سینه از سوی پزشک تجویز خواهد شد. انجام این قبیل تست ها به پزشک کمک می کند تا از شرایط قسمت های د اخلی بدن آگاهی یابد.

به بیمار گفته می شود شش تا هشت ساعت پیش از جراحی، چیزی نخورد و نیاشامد.

روند انجام لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی، عمدتا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و بیمار متوجه چیزی نخواهد شد. با این حال، در بیشتر موارد، نیازی به بستری بودن در بیمارستان نمی باشد.

با بیهوش شدن بیمار، لوله کوچکی به نام کاتتر، جهت جمع آوری ادرار استفاده می شود. داخل شکم با گاز کربن دی اکسید پر می شود تا امکان مشاهده ارگان های شکمی فراهم گردد.

در مرحله بعد، برش کوچکی در زیر شکم ایجاد و لاپاراسکوپ وارد می شود تا تصاویر بر روی صفحه نمایش، نشان داده شوند. با این کار، امکان مشاهده ارگان های داخلی برای پزشک فراهم می شود.

تعداد برش های ایجاد شده به نوع بیماری و هدف درمان بستگی دارد. اما عمدتا این روش با یک تا چهار برش به طول یک تا دو سانتی متر انجام می شود.

در صورتی که  این روش همزمان با جراحی دیگری انجام شود، نیاز به ایجاد برش های بیشتری خواهد بود.

با پایان جراحی، برش ها بخیه زده می شوند و پانسمانی بر روی بخیه قرار خواهد گرفت.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی

بعد از پایان لاپاراسکوپی، علائم حیاتی بدن کنترل می شوند. دوره نقاهت در هر فرد متفاوت است و به عواملی از قبیل نوع جراحی و شرایط جسمانی بیمار بستگی دارد.

ممکن است بعد از انجام لاپاراسکوپی، بیمار با علائمی مانند:

• گلو درد
  • احساس ناراحتی در ناحیه بخیه ها
  • نفخ شکم
  • احساس درد در پشت و شانه ها، به دلیل باقی ماندن کربن مونوکسید در شکم

مواجه شود. معمولا این علائم بعد از گذشت چند روز برطرف خواهند شد.

اما در صورت:

• تشدید علائم و درد
  • خونریزی شدید از واژن
  • خونریزی شدید در دوران پریود

حتما به پزشک مراجعه کنید.

افراد یک تا دو روز بعد از انجام لاپاراسکوپی، قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود خواهند بود. با این حال، پیش از انجام این روش، در خصوص تمام محدودیت ها با پزشک مشورت داشته باشید.

معمولا داروهای مسکن به منظور تسکین درد و آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از بروز عفونت برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

نتایج لاپاراسکوپی

مثبت بودن نتیجه لاپاراسکوپی به معنای عدم ابتلا به اختلال و یا شرایط خاص پزشکی می باشد. اما نتایج غیر طبیعی لاپاراسکوپی می تواند نشانه ای باشد از وجود:

• کیست و یا تومور
  • سرطان
  • اندومتریوز
  • بیماری التهابی لگن، عفونتی در ارگان های تناسلی

حتما در خصوص تفسیر نتایج لاپاراسکوپی به پزشک مراجعه کنید تا بهترین نوع درمان برای شما در نظر گرفته شود.

لاپاراسکوپی از جمله روش های جراحی است که نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد و درصد رضایت بیماران نیز بسیار بالاست. این روش، پزشک را در تشخیص دقیق بیماری ها و اختلالات یاری می کند. وجه تمایز لاپاراسکوپی، دوره نقاهت بسیار کوتاه آن نسبت به سایر روش های جراحی می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح زیبایی زنان در اهواز مراجعه نمایید .

Source: https://www.healthline.com/health/gynecologic-laparoscopy#reasons