دکتر شبنم سالمی / بیماری های زنان / هیسترکتومی، عمل برداشتن رحم!

هیسترکتومی، عمل برداشتن رحم!

هیسترکتومی یک جراحی است که در آن به برداشتن رحم می پردازند . عمل هیسترکتومی یکی از جراحی های شایع در میان جراحی های زنان به شمار می آید که طبق تحقیقات انجام شده حدود یک پنجم از زنان این جراحی را در طول زندگی خود انجام می دهند .

هیسترکتومی، عمل برداشتن رحم

عمل هیسترکتومی به چه صورت انجام می شود ؟

هیسترکتومی به دو صورت قابل انجام است، که در ادامه به شرح آن می پردازیم . برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید …

هیسترکتومی کامل

در این جراحی رحم به صورت کامل برداشته می شود . هیسترکتومی یک جراحی کم تهاجم است که تحت بیهوشی کامل انجام می گردد . جراحی هیسترکتومی را می توان با کمک لاپاراسکوپ انجام داد . در این جراحی ابتدا چند حفره کوچک بر روی شکم ایجاد می شود و سپس از طریق حفرات ایجاد شده ابزار لاپاراسکوپ وارد بدن می شود و فضای رحم با کمک گاز دی اکسید کربن پر شده، سپس رحم را به صورت تکه تکه از طریق لاپاراسکوپی خارج می شود .

هیسترکتومی مافوق گردنی

در این جراحی بخشی از رحم یا گردنه ی رحم برداشته می شود، این جراحی به نسبت سریع تر بوده و دوره نقاهت کمتری خواهد داشت . در وقاع به منظور پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم فرد مجبور به برداشتن رحم می شود، در صورتی که فرد معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان دهانه رحم نباشد می تواند با تشخیص اختلال و عفونت مجبور به برداشتن کامل رحم نباشد و تنها بخشی از آن برداشته شود .

چه زمانی فرد به مجبور به برداشتن رحم می شود ؟

در صورتی که بیمار مشکلاتی نظیر ذیل را داشته باشد در این زمان مجبور به برداشتن رحم یا عمل هیسترکتومی می شود که عبارت است از:

فیبروم رحمی

فیبروم رحم یک توده غیر سرطانی است که معمولا در دیواره رحم به وجود می آید و گاهی این بیماری می تواند بدون علامت بوده و گاهی با علائمی همچون درد و خونریزی شدید همراه باشد .

افتادگی رحم

افتادگی رحم یکی از مشکلاتی است که در اثر عوامل متعددی ایجاد می شود، معمولا این بیماری به دلیل افزایش سن، اضافه وزن، زایمان های طبیعی متعدد، مشکلات روده و مثانه و مشکلات لگن ایجاد می شود .

اندومتریوز

اندومتریوز یک بیماری است که به دلیل رشد بافت تشکیل دهنده رحم بر روی تخمدان ها می باشد . این بیماری می تواند موجب درد های شدید و خونریزی های پس از دوره قاعدگی شود .

آدندومیوز

آدنومیوز به دلیل رشد نامناسب بافت تشکیل دهنده رحم می باشد و این بیماری هم می تواند موجب درد و خونریزی های شدید شود .

سرطان ها

در صورت ابتلا به سرطان بهترین روش درمانی خارج نمودن رحم یا عمل هیسترکتومی می باشد .

دکتر شبنم سالمی جراح زیبایی زنان با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین متخصص زنان و زایمان در اهواز می توانید به آدرس اینستاگرام دکتر شبنم سالمی مراجعه کنید .

بهبودی پس از عمل هیسترکتومی

زمان بهبود بیمار بسته به شرایط بیمار علت انجام عمل هیسترکتومی متفاوت می باشد . در صورتی که بیمار به دلیل بیماری سرطان مجبور به خارج کردن رحم می شود احتمال بستری بودن در بیمارستان بیشتر خواهد بود در صورتی که بعضی از افراد پس از جراحی در همان روز می توانند از بیمارستان ترخیص شوند .

مدت زمان دوره بهبودی در جراحی های باز شکمی به نسبت لاپاراسکوپی طولانی تر خواهد بود در صورتی که این مدت زمان در لاپاراسکوپی بین سه تا چهار هفته خواهد بود . در این دوره بیمار می تواند استحمام نماید و رابطه جنسی داشته باشد . در طی عمل هیسترکتومی زمانی که تنها رحم بیمار خارج شود فرد زودتر از زمان طبیعی یائسه خواهد شد اما زمانی که تخمدان ها همراه با رحم برداشته شود فرد یائسه خواهد شد .

خطرات احتمالی عمل هیسترکتومی

عمل هیسترکتومی همانند هر جراحی دیگر همراه با خطراتی خواهد بود . برخی از این عوارض و خطرات شامل: عفونت، خونریزی و آسیب اندام های مجاور می باشد . لازم به ذکر است، احتمال روبرو شدن با این خطرات به ندرت اتفاق می افتد و به منظور پیشگیری از چنین خطراتی بهتر است از مراجعه به افراد غیر متخصص خودداری نمایید و در انتخاب متخصص زنان و زایمان خود دقت لازم و کافی را داشته باشید .

عمل هیسترکتومی تنها به منظور رهایی از بیماری های زنان و دردهای مختلف می باشد . با انجام این جراحی دیگر فرد باردار نخواهد شد لذا بهتر است قبل از انجام جراحی با یک متخصص زنان و زایمان خبره مشورت نمایید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص نازایی در اهواز مراجعه نمایید .

شانزده − 1 =