دکتر شبنم سالمی 4 بیماری های زنان 4 زگیل تناسلی؛ علل، درمان و راه های انتقال

زگیل تناسلی؛ علل، درمان و راه های انتقال

یکی از فراگیرترین بیماری های مقاربتی در سراسر جهان، زگیل تناسلی است که بر اثر عفونت ویروسی به نام پاپیلومای انسانی به وجود می آید.

زگیل تناسلی می تواند موجب عفونت پوست به صورت گسترده از معقد تا ناحیه تناسلی، مخاط واژن و در برخی موارد که آمیزش دهانی صورت گرفته باشد حتی موجب عفونت دهان و حلق نیز شود.

ویروس پاپیلومای انسانی HPV نیز نامیده می شود و در صورت جدی گرفته نشدن و به تاخیر انداختن درمان می تواند عواقب و خطرات جدی تر دیگری مانند سرطان گردن رحم در زنان را به دنبال داشته باشد.

بیش از صد نوع از ویروس HPV تاکنون شناسایی شده است که حدود چهل نوع از آن ها می توانند در نواحی تناسلی و حفره های دهانی، ایجاد زگیل های خطرناک کنند. البته 60 مورد دیگر نیز در نقاط پوستی دیگر بدن مانند، پا، دست، صورت و … زگیل معمولی ایجاد می کنند.

ضایعه زگیل تناسلی در لایه های رویی پوست ایجاد می شود و در صورت رسیدگی و درمان سریع و مناسب در عرض چند هفته از بین خواهد رفت.

علت زگیل تناسلی مردان و زنان

اصلی ترین دلیل انتقال ویروس زگیل تناسلی، رابطه جنسی با فرد ناقل این بیماری است؛ البته در بسیاری از اوقات فرد ناقل ممکن است علائم این بیماری را نشان ندهد. چرا که ویروس اچ پی وی ممکن است تا چند ماه به صورت پنهان در بدن وجود داشته باشد.

میزان سرایت این ویروس به شدت بالاست و به محض برقراری اولین تماس جنسی انتقال داده می شود.

علائم وجود ویروس HPV و زگیل تناسلی

• احساس سوزش و خارش در پوست نواحی تناسلی
  • وجود رطوبت غیرعادی و حساس تر شدن پوست
  • احساس درد در هنگام ادرار کردن

زگیل تناسلی معمولا به صورت ضایعات گوشتی سفت و برجسته در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد دیده می شود. اگر بیشتر از یک زگیل در این نواحی بدن وجود داشته باشد خبر از عدم رسیدگی به موقع آن دارد. چرا که در صورت عدم درمان به موقع، زگیل تناسلی گسترش و افزایش خواهد یافت و عوارض آن تشدید خواهد شد.

در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، زگیل تناسلی در دهان و حنجره نیز ممکن است رشد و گسترش پیدا کند.

خطرات زگیل تناسلی

همواره بین برخی از انواع ویروس HPV و بروز سرطان ارتباط مستقیمی وجود داشته است.

عدم پیشگیری و درمان به موقع زگیل تناسلی سبب زمینه سازی برای بروز سرطان های گردن رحم، واژن و ولو در زنان می شود. ویروس HPV در بدن مردان نیز می تواند مسبب بروز سرطان پروستات شود.

سرطان های مقعد، دهان و حنجره بر اثر زگیل تناسلی هم در مردان و هم در زنان، اتفاق افتاده است.

بهتر است زنان برای اطلاع یافتن از وجود ضایعات بدخیمی که بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است ایجاد شود، انجام آزمایشات پاپ اسمیر را جدی بگیرند.

روش های جلوگیری از ایجاد زگیل تناسلی

واکسن

برای پیشگیری از ایجاد زگیل تناسلی و سرطان هایی که بر اثر این ویروس ممکن است بروز پیدا کنند، واکسنی چهارگانه به نام گارداسیل وجود دارد که در سه نوبت تزریق می شود.

استفاده از واکسن گارداسیل برای زنان از 9 سالگی و مردان از 12 سالگی توصیه می شود. ولی مردان تا 26 سالگی و زنان تا 35 الی 40 سالگی باید از این واکسن استفاده کنند.

سال 2018 سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با ویروس اچ پی وی، فراخوانی نمود و به موجب آن واکسن گارداسیل در 80 کشور دنیا به طور رایگان در دسترس مردم قرار گرفت.

استفاده از کاندوم هنگام مقاربت جنسی

البته کاندوم زمانی می تواند مانع انتقال ویروس اچ پی وی شود که زگیل تناسلی در ناحیه ای قرار گرفته باشد که پوست آن توسط کاندوم پوشیده شود. در غیر این صورت وجود داشتن زگیل تناسلی و ویروس در ناحیه ای که کاندوم، آن را پوشش نمی دهد احتمال انتقال بالا می رود.

شستشو و ضدعفونی اندام جنسی

شستشوی اندام جنسی با آب و محلول شست و شوهای بهداشتی پس از مقاربت جنسی برای از بین بردن احتمال انتقال ضروری است.

درمان زگیل تناسلی

در بسیاری از مواقع زگیل تناسلی بدون هیچ گونه اقدام درمانی ممکن است در عرض یک سال و نیم ویا دو سال از بین برود. اما از بین رفتن خود به خود زگیل تناسلی انسان ها را بی نیاز به مراجعه به پزشک نمی کند چرا که با وجود از بین رفتن زگیل، ویروس در بدن باقی خواهد ماند و از بین نخواهد رفت.

با توجه به وضعیت بیمار، درمان هایی مانند فوتودینامیک تراچی با آمینولولونیک اسید، استفاده از لیزر دی اکسید کربن به منظور از بین بردن ضایعات، انجام سرما درمانی از طریق نیتروژن مایع و اینتروفرون وجود دارد.

اما پس از انجام درمان، احتمال بازگشت ضایعات وجود دارد.

درمان زگیل تناسلی از طریق لیزر دی اکسیدکربن، احتمال بازگشت را کاهش خواهد داد.

برای درمان زگیل تناسلی، پمادهایی وجود دارند که در صورت تجویز پزشک باید مدت ها مورد استفاده قرار بگیرند. هر چند اثربخشی ها آن ها نسبت به سایر روش های درمانی کمتر است.

پمادهای درمانی برای زگیل تناسلی عبارتند از:

• پودوکس
  • کلرواستیک اسید
  • اسید تری
  • پودوفیلون
  • ایمی کیمود

دکتر شبنم سالمی فوق تخصص نازایی، با استفاده از روش های جدید درمان و حمایت های دقیق و پیگیرانه، آمادگی ارائه انواع خدمات در زمینه شناسایی، درمان و واکسن های ویروس HPV و زگیل تناسلی را دارد. سوابق درخشان کاری ایشان، گواه این مدعا است.

برچسب ها:

2 + ده =