دکتر شبنم سالمی / بیماری های زنان / زگیل تناسلی؛ علل، درمان و راه های انتقال

زگیل تناسلی؛ علل، درمان و راه های انتقال

یکی از فراگیرترین بیماری های مقاربتی در سراسر جهان، زگیل تناسلی است که بر اثر عفونت ویروسی به نام پاپیلومای انسانی به وجود می آید. زگیل تناسلی می تواند موجب عفونت پوست به صورت گسترده از معقد تا ناحیه تناسلی، مخاط واژن و در برخی موارد که آمیزش دهانی صورت گرفته باشد حتی موجب عفونت دهان و حلق نیز شود. زگیل تناسلی عفونت مقاربتی شایعی است که از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعد، استفاده از ابزارهای مشترک و به ندرت از راه رابطه دهانی منتقل می شود. در صورت مشاهده موارد زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

• مشاهده یک یا چند توده بدون درد در اطراف واژن یا مقعد
  • خارش یا خونریزی از اندام تناسلی یا مقعد
  • داشتن شریک جنسی مبتلا به زگیل تناسلی، حتی اگر علائمی نداشته باشد

درمان می تواند به از بین بردن زگیل ها و جلوگیری از انتقال عفونت کمک کند.

ویروس پاپیلومای انسانی HPV نیز نامیده می شود و در صورت جدی گرفته نشدن و به تاخیر انداختن درمان می تواند عواقب و خطرات جدی تر دیگری مانند سرطان گردن رحم در زنان را به دنبال داشته باشد.

بیش از صد نوع از ویروس HPV تاکنون شناسایی شده است که حدود چهل نوع از آن ها می توانند در نواحی تناسلی و حفره های دهانی، ایجاد زگیل های خطرناک کنند. البته 60 مورد دیگر نیز در نقاط پوستی دیگر بدن مانند، پا، دست، صورت و … زگیل معمولی ایجاد می کنند.

ضایعه زگیل تناسلی در لایه های رویی پوست ایجاد می شود و در صورت رسیدگی و درمان سریع و مناسب در عرض چند هفته از بین خواهد رفت.

علت زگیل تناسلی مردان و زنان

اصلی ترین دلیل انتقال ویروس زگیل تناسلی، رابطه جنسی با فرد ناقل این بیماری است؛ البته در بسیاری از اوقات فرد ناقل ممکن است علائم این بیماری را نشان ندهد. چرا که ویروس اچ پی وی ممکن است تا چند ماه به صورت پنهان در بدن وجود داشته باشد.

میزان سرایت این ویروس به شدت بالاست و به محض برقراری اولین تماس جنسی انتقال داده می شود.

علائم وجود ویروس HPV و زگیل تناسلی

• احساس سوزش و خارش در پوست نواحی تناسلی
  • وجود رطوبت غیرعادی و حساس تر شدن پوست
  • احساس درد در هنگام ادرار کردن

زگیل تناسلی معمولا به صورت ضایعات گوشتی سفت و برجسته در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد دیده می شود. اگر بیشتر از یک زگیل در این نواحی بدن وجود داشته باشد خبر از عدم رسیدگی به موقع آن دارد. چرا که در صورت عدم درمان به موقع، زگیل تناسلی گسترش و افزایش خواهد یافت و عوارض آن تشدید خواهد شد.

در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، زگیل تناسلی در دهان و حنجره نیز ممکن است رشد و گسترش پیدا کند.

خطرات زگیل تناسلی

همواره بین برخی از انواع ویروس HPV و بروز سرطان ارتباط مستقیمی وجود داشته است.

عدم پیشگیری و درمان به موقع زگیل تناسلی سبب زمینه سازی برای بروز سرطان های گردن رحم، واژن و ولو در زنان می شود. ویروس HPV در بدن مردان نیز می تواند مسبب بروز سرطان پروستات شود.

سرطان های مقعد، دهان و حنجره بر اثر زگیل تناسلی هم در مردان و هم در زنان، اتفاق افتاده است.

بهتر است زنان برای اطلاع یافتن از وجود ضایعات بدخیمی که بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است ایجاد شود، انجام آزمایشات پاپ اسمیر را جدی بگیرند.

روش های جلوگیری از ایجاد زگیل تناسلی

واکسن

برای پیشگیری از ایجاد زگیل تناسلی و سرطان هایی که بر اثر این ویروس ممکن است بروز پیدا کنند، واکسنی چهارگانه به نام گارداسیل وجود دارد که در سه نوبت تزریق می شود.

استفاده از واکسن گارداسیل برای زنان از 9 سالگی و مردان از 12 سالگی توصیه می شود. ولی مردان تا 26 سالگی و زنان تا 35 الی 40 سالگی باید از این واکسن استفاده کنند.

سال 2018 سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با ویروس اچ پی وی، فراخوانی نمود و به موجب آن واکسن گارداسیل در 80 کشور دنیا به طور رایگان در دسترس مردم قرار گرفت.

استفاده از کاندوم هنگام مقاربت جنسی

البته کاندوم زمانی می تواند مانع انتقال ویروس اچ پی وی شود که زگیل تناسلی در ناحیه ای قرار گرفته باشد که پوست آن توسط کاندوم پوشیده شود. در غیر این صورت وجود داشتن زگیل تناسلی و ویروس در ناحیه ای که کاندوم، آن را پوشش نمی دهد احتمال انتقال بالا می رود.

شستشو و ضدعفونی اندام جنسی

شستشوی اندام جنسی با آب و محلول شست و شوهای بهداشتی پس از مقاربت جنسی برای از بین بردن احتمال انتقال ضروری است.

راهنمای-تصویر-زگیل-تناسلی

زگیل تناسلی و بارداری

رشد و تکثیر زگیل های تناسلی در دوران بارداری امکان خواهد داشت اما بدانید که با استفاده از داروهای تجویز شده از سوی پزشک می توانید به راحتی درمان نمایید. احتمال ظاهر شدن برای اولین بار وجود خواهد داشت و گاها ممکن است پس از مدتی مجدد بازگشت داشته باشد.

احتمال انتقال به نوزاد پس از تولد بسیار نادر است اما می تواند سبب ایجاد عفونت در گلو و ناحیه تناسلی نوزاد گردد.

چگونه زگیل تناسلی منتقل می شود؟

• ویروس زگیل تناسلی حتی در صورت مشاهده نشدن قابل انتقال است.
  • بسیاری از افراد مبتلا به ویروس علائمی ندارند، اما آن ها می توانند ناقل باشند.
  • اگر مبتلا به زگیل تناسلی هستید، شریک جنسی فعلی شما باید آزمایش دهد. زیرا ممکن است مبتلا شده باشد و از آن بی اطلاع باشد.
  • بعد از ابتلا به عفونت، ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا علائم ظاهر شود.

راه های انتقال زگیل تناسلی

• از طریق تماس پوست، از جمله رابطه جنسی واژن و مقعد
  • استفاده مشترک از ابزارهای جنسی
  • رابطه دهانی که البته بسیار کم اتفاق می افتد

راه های که زگیل تناسلی انتقال نمی یابد

• بوسیدن
  • استفاده مشترک از حوله، کارد وچنگال، لیوان

چگونه می توان از انتفال زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟

روش ها مختلفی برای جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی وجود دارد که عبارت است از:

• استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی. اگر برای محافظت از کاندوم استفاده نکنید ممکن است ویروس از روی پوست انتقال یابد.
  • در طول درمان از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید.
  • عدم استفاده مشترک از ابزارهای جنسی: اگر می خواهید مشترکا از آن ها استفاده کنید، قبل از استفاده آنها را بشویید یا از کاندوم جدید استفده کنید.

زگیل-تناسلی-در-دوران-بارداری

زگیل تناسلی و سرطان

زگیل های تناسلی سرطانی نیستند و باعث ابتلا به سرطان نمی شوند. جالب است بدانید که واکسن HPV  در انگلیس به دختران و پسران 13 تا 12 به منظور جلوگیری از سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی زده می شود.

علت عود مجدد زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی از طریق ویروس HPV انتقال می یابد و دارای انواع مختلفی می باشد، احتمال آنکه ویروس HPV بر روی پوست باقی بماند و مجدد عود کند وجود خواهد داشت. زگیل های تناسلی بدون درمان از بین نمی روند و احتمال دارد درمان ماه ها به طول انجامد، لذا احتمال عود مجدد وجود دارد.

درمان زگیل تناسلی

در بسیاری از مواقع زگیل تناسلی بدون هیچ گونه اقدام درمانی ممکن است در عرض یک سال و نیم ویا دو سال از بین برود. اما از بین رفتن خود به خود زگیل تناسلی انسان ها را بی نیاز به مراجعه به پزشک نمی کند چرا که با وجود از بین رفتن زگیل، ویروس در بدن باقی خواهد ماند و از بین نخواهد رفت.

با توجه به وضعیت بیمار، درمان هایی مانند فوتودینامیک تراچی با آمینولولونیک اسید، استفاده از لیزر دی اکسید کربن به منظور از بین بردن ضایعات، انجام سرما درمانی از طریق نیتروژن مایع و اینتروفرون وجود دارد.

اما پس از انجام درمان، احتمال بازگشت ضایعات وجود دارد.

درمان زگیل تناسلی از طریق لیزر دی اکسیدکربن، احتمال بازگشت را کاهش خواهد داد.

برای درمان زگیل تناسلی، پمادهایی وجود دارند که در صورت تجویز پزشک باید مدت ها مورد استفاده قرار بگیرند. هر چند اثربخشی ها آن ها نسبت به سایر روش های درمانی کمتر است.

پمادهای درمانی برای زگیل تناسلی عبارتند از:

• پودوکس
  • کلرواستیک اسید
  • اسید تری
  • پودوفیلون
  • ایمی کیمود

دکتر شبنم سالمی فوق تخصص نازایی، با استفاده از روش های جدید درمان و حمایت های دقیق و پیگیرانه، آمادگی ارائه انواع خدمات در زمینه شناسایی، درمان و واکسن های ویروس HPV و زگیل تناسلی را دارد. سوابق درخشان کاری ایشان، گواه این مدعا است.

روش های درمان زگیل تناسلی

• کرم یا سرم: معمولا این کرم یا سرم ها چند بار در هفته و به مدت چند هفته استعمال می شوند، اما در برخی موارد ممکن است لازم باشد برای استعمال آن ها به پزشک مراجعه کنید تا توسط پزشک انجام شود.
  • جراحی: پزشک برای از بین بردن زگیل ها، ممکن است آن ها را بریده، سوزانده و یا از لیزر استفاده کند.
  • فریز کردن: فریز کردن زگیل تناسلی ممکن است طی چند مرحله تکرار می شود، که با درد همراه است.

کارهای که بایستی درزمان درمان انجام گردد

• اگر شما باردار هستید یا به قصد باردار شدن دارید، به پزشک اعلام کنید، زیرا ممکن است برخی روش های بارداری برای شما مناسب نباشند.
  • در طول درمان از مصرف صابون معطر، شامپو بدن و یا محصولات شستشو خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تحریک پوستتان شوند.
  • از پزشک یا پرستار در مورد تأثیر درمان بر روی کاندوم، دیافراگم و یا کاپ بهداشتی سوال کنید.

کارهای که نبایست درزمان درمان انجام گردد

• برای درمان زگیل از داروهای داروخانه استفاده نکنید. ممکن است بعضی از داروها برای درمان زگیل تناسلی ساخته نشده باشند.
  • سیگار نکشید. در صورت سیگار نکشیدن، بسیاری از روش های درمانی زگیل تناسلی بهتر عمل می کنند.
  • تا زمان از بین رفتن زگیل تناسلی از رابطه جنسی پرهیز کنید، اما اگر رابطه جنسی دارید، همیشه از کاندوم استفاده کنید.
برچسب ها:

5 × چهار =