لاپاراسکوپی در اهواز

لاپاراسکوپی شیوه جراحی است که در تشخیص اختلالات و بیماری های نواحی مانند لگن، رحم و مثانه کاربرد دارد. پزشک با استفاده از ابزاری ظریفی به نام لاپاراسکوپ و دوربین متصل به آن، به بررسی آسیب و بیماری های موجود در ارگان های گفته شده می پردازد.

امکان انجام همزمان لاپاراسکوپی و سایر روش های جراحی وجود دارد و لاپاراسکوپ از طریق برش ایجاد شده برای جراحی، وارد می شود.

با پایان جراحی، کربن منوکسید از شکم خارج می شود، لاپاراسکوپ بیرون آورده می شود،برش ها بخیه زده خواهند شد و پانسمانی بر روی بخیه ها قرار می گیرد. ممکن است بیمار به دلیل اثرات ماده بیهوشی، کمی احساس گیجی و خستگی داشته باشد که به سرعت برطرف خواهد شد.

بسیاری از بیماران همان روز از بیمارستان مرخص می شوند. در برخی موارد مانند هیسترکتومی (درآوردن رحم) به روش لاپاراسکوپی، نیاز به بستری بودن در بیمارستان می باشد.

لاپاراسکوپی در اهواز

هدف از انجام لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی بنا به دلایل متعددی انجام می شود، از جمله تشخیص و یا درمان برخی اختلالات و شرایط. برخی دلایل شایع انجام لاپاراسکوپی عبارت است از:

• تشخیص و درمان اندومتریوز، دردهای مزمن لگنی، بیماری التهابی لگن و بررسی علت ناباروری
  • در آوردن فیبروم ها، رحم و کیست های تخمدان
  • درمان برخی اختلالات از قبیل بی اختیاری ادرار، افتادگی ارگان های لگنی و برخی انواع سرطان ها
  • ارزیابی برخی سرطان ها به خصوص سرطان رحم، دهانه رحم و تخمدان
  • بررسی علت سقط جنین

برخی انواع لاپاراسکوپی درمانی عبارتند از:

• هیسترکتومی و در آوردن رحم
  • درآوردن تخمدان ها
  • برداشت فیبروم

کاربرد لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی روشی است که این امکان را فراهم می آورد تا قسمت های داخلی شکم، رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها بررسی شود و همچنین مشاهده و بررسی مثانه و روده را به وجود می آورد.

لاپاراسکوپی در زمینه زنان به تشخیص علت بروز اختلال و درمان کمک می نمایید که این موارد عبارت است از:

• تشخیص و درمان انداومتریوز
  • برداشت بافت اسکار
  • بارداری خارج از رحم
  • هیسترکتومی یا خارج نمودن رحم
  • تشخیص سرطان و انجام بیوپسی در تشخیص اندومتریوز
  • تشخیص علت دردهای شکمی
هیسترکتومی، عمل برداشتن رحم!

مزایای لاپاراسکوپی

همانند سایر روش های جراحی، لاپاراسکوپی نیز مزایا و عوارضی را به همراه دارد. از جمله مزایای لاپاراسکوپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد کمتر نسبت به روش های جراحی باز
  • دوره نقاهت بسیار کوتاه
  • برش های کوچک تر
  • پایین بودن احتمال بروز عفونت

اما بهتر است با برخی عوارض این روش نیز آشنا شوید. احتمال بروز خونریزی، عفونت، آسیب ارگان های داخلی مانند رگ های خونی، حساسیت به ماده بیهوشی و یا لخته شدن خون بعد از لاپاراسکوپی نیز وجود دارد.

معایب لاپاراسکوپی

هر روش درمانی می توان با عوارضی همراه باشد که عبارت است از:

• آسیب به ارگان های شکمی
  • نیاز به بیهوشی عمومی
  • استراحت نسبی در منزل

آمادگی و اقدامات قبل از لاپاراسکوپی

آمادگی قبل از لاپاراسکوپی به نوع جراحی بستگی دارد. پیش از انجام  ین جراحی، مصرف هر گونه دارو و مکمل باید به پزشک گزارش داده شود. چرا که گاهی نیاز به قطع دارو و جایگزین کردن داروی جدید، طبق دستور پزشک می باشد. داروهایی از قبیل:

• داروهای رقیق کننده خون
  • داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی مانند آسپیرین و ژلوفن
  • سایر داروهایی که بر روی روند انعقاد خون تاثیر می گذارند
  • مکمل های گیاهی
  • ویتامین K

خانم های باردار حتما باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند.

پیش از انجام لاپاراسکوپی، انجام تست هایی مانند آزمایش خون، الکتروکاردیوگرام و اشعه ایکس از قفسه سینه از سوی پزشک تجویز خواهد شد. انجام این قبیل تست ها به پزشک کمک می کند تا از شرایط قسمت های د اخلی بدن آگاهی یابد. به بیمار گفته می شود شش تا هشت ساعت پیش از جراحی، چیزی نخورد و نیاشامد.

آیا گزینه های دیگری برای لاپاراسکوپی وجود دارد؟

روش درمانی لاپاراسکوپی در تمامی شرایطی توصیه نمی شود، به طور معمول افرادی شرایط خاصی داشته باشند روش های درمانی دیگری برای آنها در نظر گرفته می شود که این شرایط عبارت است از:

• زنان با اضافه وزن بالا
  • سنین بالا به ویژه پس از سنین یائسگی
  • سابقه داشتن جراحی شکم
  • ابتلا به بیماری قلبی و عروقی

روند انجام لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی، عمدتا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و بیمار متوجه چیزی نخواهد شد. با این حال، در بیشتر موارد، نیازی به بستری بودن در بیمارستان نمی باشد.

با بیهوش شدن بیمار، لوله کوچکی به نام کاتتر، جهت جمع آوری ادرار استفاده می شود. داخل شکم با گاز کربن دی اکسید پر می شود تا امکان مشاهده ارگان های شکمی فراهم گردد.

در مرحله بعد، برش کوچکی در زیر شکم ایجاد و لاپاراسکوپ وارد می شود تا تصاویر بر روی صفحه نمایش، نشان داده شوند. با این کار، امکان مشاهده ارگان های داخلی برای پزشک فراهم می شود.

انسداد و چسبندگی لوله های رحم یا هیدروسالپنکس

تعداد برش های ایجاد شده به نوع بیماری و هدف درمان بستگی دارد. اما عمدتا این روش با یک تا چهار برش به طول یک تا دو سانتی متر انجام می شود.

در صورتی که  این روش همزمان با جراحی دیگری انجام شود، نیاز به ایجاد برش های بیشتری خواهد بود.

با پایان جراحی، برش ها بخیه زده می شوند و پانسمانی بر روی بخیه قرار خواهد گرفت.

جراحی باز با لاپاراسکوپی چه تفاوتی دارد؟

از اصلی ترین تفاوت جراحی باز با جراحی لاپاراسکوپی در نوع برش ها می باشد. پزشک برای آنکه بتواند دید کافی داشته باشد در جراحی باز بایستی برشی به اندازه حدود شش تا دوازده اینچ بر روی شکم ایجاد نماید، اما در جراحی لاپاراسکوپی تنها با ایجاد سه برش بسیار کوچک در حدود یک سانتی متری بر روی شکم جراحی انجام می شود.

دوره نقاهت جراحی باز به نسبت جراحی لاپاراسکوپی بسیار بیشتر خواهد بود و در جراحی لاپاراسکوپی به دلیل برش های بسیار کوچک طول این دوره کوتاه تر است.

به طور معمول افرادی که تحت جراحی باز قرار می گیرند حدود بیست درصد به فتق مبتلا می شوند، این در صورتی است که در جراحی لاپاراسکوپی این اتفاق به ندرت رخ می دهد.

در نهایت بگوییم جراحی باز می تواند منجر به بروز عوراضی همچون چسبندگی شود در صورتی که در جراحی لاپاراسکوپی به خاطر برش های کوچک این گونه عوارض به ندرت اتفاق می افتد.

جراحی لاپاراسکوپی به چه میزان ایمن و بی خطر است؟

جراحی لاپاراسکوپی همانند جراحی باز ایمن است. در ابتدا جراح اندام های شکم بررسی و از سوابق شرح حال فرد مطلع می گردد.

جراحی لاپاراسکوپی با کمک یک شکاف کوچک در نزدیکی ناف انجام می شود و در صورتی که جراح مشاهده نماید اندام ها بیش از اندازه متورم هستند یا ساختار داخلی شکم به صورت کامل و واضح قابل مشاهده نیست در چنین مواقعی جراح می بایست شکاف های بزرگتری را ایجاد نماید تا جراحی به درستی و بدون خطر انجام شود.

انجام چه نوع فعالیت های به بهبود فرد پس از جراحی کمک می کند؟

انجام برخی فعالیت ها می تواند به بهبود سریع تر فرد کمک نمایید که این توصیه ها پیشنهاد می شود که رعایت شود:

• انجام فعالیت های ساده؛ شروع کارهای سبک کمک می کند تا از احتمال خونریزی جلوگیری شود.
  • داشتن استراحت نسبی و خواب کافی
  • استفاده از لباس های راحتی و مناسب

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی

بعد از پایان لاپاراسکوپی، علائم حیاتی بدن کنترل می شوند. دوره نقاهت در هر فرد متفاوت است و به عواملی از قبیل نوع جراحی و شرایط جسمانی بیمار بستگی دارد.

عمل هیستروسکوپی در اهواز

ممکن است بعد از انجام لاپاراسکوپی، بیمار با علائمی مانند:

• گلو درد
  • احساس ناراحتی در ناحیه بخیه ها
  • نفخ شکم
  • احساس درد در پشت و شانه ها، به دلیل باقی ماندن کربن مونوکسید در شکم

مواجه شود. معمولا این علائم بعد از گذشت چند روز برطرف خواهند شد.

اما در صورت:

• تشدید علائم و درد
  • خونریزی شدید از واژن
  • خونریزی شدید در دوران پریود

حتما به پزشک مراجعه کنید.

افراد یک تا دو روز بعد از انجام لاپاراسکوپی، قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود خواهند بود. با این حال، پیش از انجام این روش، در خصوص تمام محدودیت ها با پزشک مشورت داشته باشید.

معمولا داروهای مسکن به منظور تسکین درد و آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از بروز عفونت برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

دوره نقاهت و بهبودی لاپاراسکوپی

موارد حیاتی تنفس، ضربان قلب، فشارخون پس از اتمام لاپاراسکوپی بررسی می گردد. مدت زمان بستری در بیمارستان بسته به شرایط جسمانی فرد، نوع بیهوشی و واکنش بدن به جراحی متفاوت است. در حالت کلی برخی موارد فرد تنها یک شب در بیمارستان تحت مراقبت خواهد بود.

پس از جراحی احتمال دارد فرد کمی احساس درد در ناحیه جراحی و بخیه شده، داشته باشد. قابل توجه است که داشتن احساس درد طبیعی بوده و فرد می تواند داروهایی مسکن که پزشک برای او تجویز نموده است را استفاده نماید.

به دلیل پر شدن شکم با گاز دی اکسید کربن احساس درد در نواحی شانه ها ممکن است ایجاد شود. این گاز می تواند روی پرده دیافراگم اثر بگذارد و منجر به درد در این ناحیه شود.

فعالیت های روزمره را فرد می تواند پس از یک هفته انجام دهد.

نتایج لاپاراسکوپی

مثبت بودن نتیجه لاپاراسکوپی به معنای عدم ابتلا به اختلال و یا شرایط خاص پزشکی می باشد. اما نتایج غیر طبیعی لاپاراسکوپی می تواند نشانه ای باشد از وجود:

• کیست و یا تومور
  • سرطان
  • اندومتریوز
  • بیماری التهابی لگن، عفونتی در ارگان های تناسلی

حتما در خصوص تفسیر نتایج لاپاراسکوپی به پزشک مراجعه کنید تا بهترین نوع درمان برای شما در نظر گرفته شود.

لاپاراسکوپی از جمله روش های جراحی است که نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد و درصد رضایت بیماران نیز بسیار بالاست. این روش، پزشک را در تشخیص دقیق بیماری ها و اختلالات یاری می کند. وجه تمایز لاپاراسکوپی، دوره نقاهت بسیار کوتاه آن نسبت به سایر روش های جراحی می باشد.

Source: https://www.healthline.com/health/gynecologic-laparoscopy#reasons