دکتر شبنم سالمی 4 بیماری های زنان 4 درمان اختلال قاعدگی

درمان اختلال قاعدگی

اختلالات قاعدگی از مهمترین موضوعاتی است که ذهن اکثریت زنان را به خود مشغول ساخته است. اختلالات قاعدگی از شایعترین دلایل مراجعه بانوان به متخصصین زنان می باشد که می تواند این اختلال منجر به مختل شدن زندگی فرد شود.

هر گونه تغییر در سیکل قاعدگی موجب می شود تا افراد تصور کنند که این تغییرات غیر طبیعی است اما در صورتی که عادت ماهانه طیف وسیعی دارد که عبارت است از:

یک عادت ماهانه می تواند در حدود بیست و دو روز تا چهل روز متفاوت باشد و همچنین روزهای خونریزی بین سه تا ده روز متغیر است و میزان خونریزی در هر فرد از حدود سی و پنج تا هشتاد میلی لیتر خون طبیعی است.

درمان-اختلالات-قاعدگیمراحل سیکل قاعدگی

عادت ماهانه با نام های متعددی همچون پریود، سیکل قاعدگی و منس شناخته می شود که این خونریزی ناشی از خون کامل و بافت های ریزش کرده رحم می باشد.

به طور طبیعی در اولین روز قاعدگی هورمون های استروژن و پروژسترون کاهش پیدا می کند و همین امر موجب ریزش خون قاعدگی می شود و در این دوره فولیکول های در تخمدان از هورمون هیپوفیز رشد می کنند و این در بین هورمون استروژن را به داخل خون ترشح می کند تا در نهایت منجر به افزایش رشد اندومتر می شود.

سپس در نهایت فولیکول ها در میانه دوره قاعدگی به صورت تخمک آزاد می شود و در صورت لقاح تخمک با اسپرم در همین زمان بادراری اتفاق می افتد و در غیر این صورت تخمک ایجاد شده از بین رفته و باقی مانده تخمک ها با نام جسم زرد پروژسترون ترشح می کنند.

در نهایت پروژسترون به افزایش غدد اندومتر و روند رشد کمک کرده و پس از تقریبا 14 روز جسم زرد برطرف می شود و پروژسترون از بین رفته و اندومتر ریزش کرده و در نهایت خونریزی قاعدگی اتفاق می افتد و هر گونه اختلال در هورمون های هیپوفیز، تخمدان یا اندومتر منجر به اختلال در قاعدگی می شود.

انواع اختلالات قاعدگی

آمنوره

در صورتی که با قطع خونریزی در دورانی به جز بارداری مواجه بودید این نوع اختلال آمنوره نام دارد که به دو صورت اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شود.

به طور معمول آمنوره اولیه در دختران بالای 16 سال که هنوز عادت ماهانه نشده اند اتفاق می افتد و آمنوره ثانویه در دوران بارداری، شیردهی و یائسگی اتفاق می افتد که چنین اختلالی می تواند نشات گرفته از مصرف داروها یا مشکلات پزشکی همچون ناهنجاری های تخمک گذاری، اضافه وزن، فعالیت های ورزشی بیش از حد، اختلالات تیروئیدی و ناهنجاری های آناتومیک باشد.

دیسمنوره

دیسمنوره اختلالی است که با دردهای شدید و مکرر قاعدگی تشخیص داده می شود و علت این نوع اختلال بسته به اولیه یا ثانویه بودن آن بستگی دارد.

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS

سندرم پیش از قاعدگی به علامت های ناخوشایند و ناراحت کننده در طول سیکل قاعدگی گفته می شود.

منوراژی

خونریزی های که بسیار زیاد و بی نظم باشد را اختلال منوراژی می گویند این نوع اختال بسیار شایع و غیر طبیعی است. علل متعددی می تواند منجر به بروز این نوع اختلال شود که برخی از این عوامل عبارت است از: فیبروم های رحمی، بیماری های التهابی لگن، عدم تعادل هورمونی، بیماری های کبدی، بیماری های تیروئیدی و… می باشد.

اولیگومنوره یا پلی منوره

پلی منوره اختلال قاعدگی است که معمولا کمتر از سه هفته یا بیشتر از پنج هفته طول می کشد.

خونریزی های قاعدگی نامنظم

خونریزی ها و لکه بینی های در فواصل بین عادت های ماهانه، خونریزی های پس از روابط جنسی و خونریزی های در دوران یائسگی و بارداری جز یکی از اختلالات قاعدگی می باشد.

علت اختلالات قاعدگی

علت های مختلفی سبب ابتلا به اختلالات قاعدگی می شود که این نوع اختلالات در حالت کلی به سه دسته تقسیم بندی می گردد که عبارت است از:

برای آشنایی با برخی از علت های نامنظمی سیکل قاعدگی می توانید به تماشای ویدئوذیل بپردازید و صحبت های دکتر شبنم سالمی در این خصوص را گوش نمایید.

مشکلات هورمونی

هر گونه اختلال در سیکل قاعدگی که ناشی از هورمون های از هیپوفیز، هیپوتالاموس، غدد فوق کلیوی، تخمدان ها و هر قسمت دیگر باشد منجر به بروز مشکلات در خونریزی های قاعدگی می باشد.

بیماری های هورمونی دیگر همچون کیست های تخمدان و تنبلی تخمدان سبب می شود تا اختلالات قاعدگی ایجاد شود.

مشکلات آناتومیکال

هر گونه مشکل در آناتومی بدن می تواند زمینه ساز ابتلا به این نوع اختلال شود که عبارت است از:

• فیبروم های رحمی
  • پولیپ های رحمی
  • یائسگی زودرس

علت-نامنظمی-پریودهاسایر بیماری ها

در این قسمت مواردی که ذکر می شود جز موارد نادر بوده است که شامل موارد زیر می باشد:

• بیماری های مزمن کلیوی و کبدی
  • اضافه وزن
  • فعالیت های شدید ورزشی
  • اختلالات انعقادی
  • اختلالات هیپوتالاموس و هیپوفیز

تشخیص اختلالات قاعدگی

روش های تشخیصی بسیاری وجود دارد که جهت تشخیص اختلالات قاعدگی از چند طریق می توان استفاده نمود که عبارت است از:

شرح حال

یکی از روش های تشخیصی که از دیرباز در تشخیص بیماری ها کمک بسزایی می نمایید آگاهی از شرح حال بیمار می باشد.

جهت آنکه بتوانید شرح حال دقیقی به پزشک خود دهید بهتر است شش ماه تاریخ های سیکل قاعدگی خود را یادداشت نمایید و به پزشک اطلاع دهید همچنین در زمان مراجعه به پزشک مطلع ساختن پزشک از سوابق بیماری خود بسیار لازم و ضروری خواهد بود.

معاینه

انجام معاینات فیزیکی به تشخیص عفونت ها، پولیپ های رحم و هر مشکلی می تواند در روند تشخیص بیماری کمک بسزایی نمایید.

آزمایشات خون

سومین مرحله به منظور تشخیص دقیق بیماری ها انجام آزمایشات خون می باشد که با کمک این نوع آزمایشات می توان تمامی هورمون های بدن را بررسی نمود.

سونوگرافی

یکی دیگر از روش های تشخیصی که کاملا بی ضرر بوده و در حیطه پزشکی کاربرد بسزایی دارد سونوگرافی می باشد. با کمک سونوگرافی می توان تمامی اختلالات را تشخیص داد.

درمان اختلالات قاعدگی

درمان اختلالات قاعدگی بسته به علت ایجاد این نوع اختلالات، سن بیمار و قصد بارداری در آینده متفاوت می باشد. درمان این بیماری از تغییر سبک زندگی تا جراحی متفاوت است و نوع درمان با توجه به شرایط فرد مشخص می گردد.

تغییر سبک زندگی

یکی از روش های درمانی که می تواند مثمر ثمر واقع شود، تغییر در رژیم غذایی بدون نمک، قتد، چربی و الکل است. همچنین داشتن فعالیت ورزشی مناسب می تواند به درمان و کاهش درد های قاعدگی کمک بسزایی نماید.

درمان علت های زمینه ای

یکی از روش های درمانی رفع علت زمینه ای می باشد. گاهی اوقات وجود بیماری های همچون تیروئید، کاهش استرس ها، پولیپ، اختلالاتی در آندومتر و … زمینه ساز بروز این نوع اختلال می گردد، که درمان و رفع آن ها می تواند به درمان اختلالات قاعدگی کمک بسزایی نماید.

درمان دارویی

در مواردی استفاده از برخی داروها با توجه به شرایط بیمار می تواند در کاهش میزان خونریزی و تسکین دردهای قاعدگی کمک بسزایی نمایید.

داروهای مسکن و داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری می تواند به تنظیم شدن عادت های ماهانه کمک نمایید و همچنین داروهایی دیگر که بهتر است توجه نمایید مصرف هر گونه دارو بایستی با تشخیص و تجویز متخصص زنان انجام شود.

درمان جراحی

در صورتی که علت بیماری ثانویه باشد بهترین نوع درمان جراحی است که روش های جراحی متفاوت می باشد.

فیلم دکتر شبنم سالمی در خصوص تشخیص علت اختلال قاعدگی و درمان آن

کلام پایانی

اختلالات قاعدگی از مهمترین عارضه های است که هر یک از زنان احتمال دارد به دلایل مختلفی ایجاد شود که حتما بایستی درمان شود زیرا در برخی موارد این نوع اختلالات غیر طبیعی است و بایستی علت آن تشخیص داده شود و سپس درمان صورت گیرد.

در نهایت بگوییم، امید داریم با خواندن این نوشتار توانسته باشیم اطلاعاتی را در این مورد در اختیار شما قرار دهیم در صورت داشتن هر گونه سوال به قسمت انتهایی این صفحه مراجعه نموده و سوالات خود را از ما بپرسید.

برچسب ها:

یک × 4 =